سینماهنری

دیدار مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با جمشید هاشم‌پور

آیپت چنل: مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با حضور در منزل جمشید هاشم‌پور بازیگر پیشکسوت سینما با وی دیدار کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی رادیویی خبری ایران٬ سید محمد طباطبایی در ادامه طرح “ساعت سعد؛ دیدار با پیشکسوتان هنر” به همراه مدیران موسسه به دیدار جمشید هاشم‌پور رفت.

طباطبایی در این دیدار که در راستای برنامه‌های موسسه هنرمندان پیشکسوت در چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار شد گفت: خاطرات نسل ما از حضور در سینما با فیلم‌هایی که آقای هاشم‌پور قهرمان آن بودند گره خورده است. نسل ما حضور در سالن سینما در دهه ۶۰ تا نیمه دهه ۷۰ را با فیلم‌های دفاع مقدسی که ایشان در آن‌ها حضور داشتند به خاطر می‌آورد.

وی اظهار کرد: البته در همان دوران هم نباید بازیگری آقای هاشم‌پور را در این نقش‌‌ها منحصر و محدود کرد چنان‌که در همان زمان ما نقش‌ آفرینی ایشان را در فیلم ماندگار مادر می‌بینیم که نشان از هنر ایشان دارد.

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با اشاره به حضور جمشید هاشم‌پور در فیلم‌های مرحوم رسول ملاقلی‌پور یاد این کارگردان فقید سینمای ایران را گرامی داشت و گفت: مگر می‌شود بازی آقای هاشم‌پور در فیلم‌ “هیوا” و دیگر فیلم‌های زنده‌یاد ملاقلی‌پور فراموش شود. چنانکه آقای هاشم‌پور هم عکس ایشان در میان لوح و تندیس‌های خود قرار داده‌اند.

طباطبایی ادامه داد: در تاریخ‌نویسی جنگ را به سه دوره زمان جنگ، بعد از جنگ و دور از جنگ تقسیم می‌کنند و ما تاکنون دو دوره آن را درباره دفاع مقدس تجربه کرده‌ایم که حضور آقای هاشم‌پور در فیلم‌های این حوزه در دوره همزمان با جنگ تحمیلی و دوره بعد از جنگ و موفقیت‌شان در هر دو دوره قابل توجه است.

در ادامه این دیدار بازیگر پیشکسوت سینما ضمن ابراز قدردانی از توجه به هنرمندان پیشکسوت نسبت به پیگیری حل مسائل و مشکلات آن‌ها تاکید کرد.

وی با ذکر خاطراتی از دوران فعالیت خود همکاری با زنده یاد رسول ملاقلی‌پور در پنج فیلم او و بازی در فیلم مادر از زنده‌یاد علی حاتمی را از دوران خاطره انگیز کار در سینما دانست.

جمشید هاشم‌پور در یک نگاه

پیش از انقلاب

جمشید هاشم‌پور در سال ۱۳۲۳ در تهران به دنیا آمد و تحصیلات خود را تا دیپلم ریاضی ادامه داد. او در جوانی در ورزشهای رزمی چون ووشو فعالیت می‌کرد. وی اولین فیلم سینمایی خود را با معرفی یکی از دوستانش به ساموئل خاچیکیان، کارگردان ایرانیِ ارمنی‌تبار، در سال ۱۳۴۷ و با بازی در نقش کوتاهی در فیلم جهنم سفید آغاز کرد. سپس در فیلم‌های جنجال پول ساختهٔ پرویز خطیبی و ایوالله به کارگردانی منوچهر نوذری، خوشگل‌ترین زن عالم (به‌همراه منوچهر وثوققسمت (کارگردان امیر شروانعشقی‌ها (کارگردان جمشید شیبانی) بازی کرد. آخرین فیلمش در قبل از انقلاب خوشگلترین زن عالم به کارگردانی قدرت‌الله احسانی و بازیگری منوچهر وثوق، جمیله بود. بعد از آن برای مدتی سینما را رها کرد.

پس از انقلاب

در سال ۱۳۶۱ که به دعوت مسعود کیمیایی برای بازی در فیلم خط قرمز دوباره به سینما بازگشت. بازی او در نقش «زینال بندری» در فیلم تاراج ساختهٔ ایرج قادری بود که جمشید هاشم‌پور (آریا) را با سرِ تراشیده میان مردم مطرح کرد؛ تا جایی که تیپ قهرمان سرتراشیده تا سال‌ها مخاطبان بسیاری را روانهٔ سینماها می‌کرد. او ستاره سینمای ایران در دهه هفتاد بود فیلمهای بعدی او عبارتند از: فرمان، بازداشتگاه، نقطه ضعف، بالاش، پایگاه جهنمی، عقابها، یوزپلنگ، تیغ و ابریشم، عشق و مرگ، پرده آخر، تماس شیطانی، دادستان، قرق، مادر، طعمه، افعی، یاران، آخرین خون، نیش، پرواز از اردوگاه، آخرین بندر، ضربه طوفان، یاغی، رنجر، زخمی، مجازات، گروگان، عقرب، آواز قو، گشت ارشاد، مسافر ری و چندین فیلم دیگر تا به امروز.[۲] جمشید هاشم‌پور از معدود هنرپیشگان موفق سینمای ایران است که فعالیت تئاتری نداشت و بنا به گفته خودش در یکی از مصاحبه‌هایش سینما را از سینما شروع کرده‌است و تنها فعالیت تئاتری وی صحنه‌هایی از فیلم تماس شیطانی بود که صحنه‌های تئاتر را با راهنمایی مجید مظفری اجرا کرد. وی با بازی در نقشهای متفاوت توانایی‌های خود را به اثبات رسانده‌است. او در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد در کنار بازی در فیلم‌های اکشن و حادثه‌ای گه گداری بازی در نقشهای دیگر را نیز امتحان کرده‌است: روز باشکوه (کیانوش عیاری، ۱۳۶۷) – مادر (علی حاتمی، ۱۳۶۸) – پردهٔ آخر (واروژ کریم‌مسیحی، ۱۳۶۹) – عشق و مرگ (محمدرضا اعلامی، ۱۳۶۹) و دلشدگان (علی حاتمی، ۱۳۷۰).

هاشم‌پور پس از دریافت دیپلم افتخار از هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۷۷) برای بازی در فیلم هیوا (رسول ملاقلی‌پور) گزیده‌کار شد و سعی کرد در فیلم‌های خوب و متفاوت بازی کند. بازی بسیار خوب او در فیلم‌های آواز قو (سعید اسدی، ۱۳۷۹)، سفر به فردا (محمدحسین حقیقی، ۱۳۸۰)، قارچ سمی (رسول ملاقلی‌پور، ۱۳۸۰)، واکنش پنجم (تهمینه میلانی، ۱۳۸۱) نشان از رویکرد سخت‌گیرانهٔ هاشم‌پور دارد. او در این سال‌ها یک بازی تحسین‌برانگیز در فیلم مسافر ری (داود میر باقری، ۱۳۷۹) از خود به نمایش گذاشت.

جمشید هاشم‌پور در سال ۱۳۸۲ دو فیلم بر پرده سینماهای تهران داشت: واکنش پنجم و سفر به فردا. بازی خوب او در فیلم «سفر به فردا» که نامزدی بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر را برایش به ارمغان آورد به دلیل اکران نامناسب و نوع فیلم آنچنان که باید دیده نشد. نقش کوتاه او در فیلم کیفر بسیار گیرا و تأثیرگذار بود به گونه‌ای که برای تیزر تبلیغاتی عکس این بازیگر بر پرده‌های تبلیغات بود. هاشم‌پور در سال ۱۳۸۶ از پس نقش سنگینی در فیلم استشهادی برای خدا به‌خوبی برآمد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنوارهٔ فجر شد.]

جمشید هاشم پور پس از ۱۰ سال در جشنواره فیلم فجر ۳۶ ام حضور پیدا کرد.

مراسم تجلیل

  • تقدیر جشن حافظ از یک عمر فعالیت هنری جمشید هاشم‌پور در سال ۱۳۹۵
  • برگزاری شانزدهمین دوره جشن «حافظ» در ۲۸ تیرماه ۱۳۹۵ و اهدا تندیس یک عمر فعالیت هنری به جمشید هاشم‌پور
  • در مراسمی در دوم شهریور ماه ۱۳۹۳ از جمشید هاشم پور بازیگر مطرح سینمای اکشن و پلیسی ایران در پردیس سینمایی ملت با حضور اهالی سینمای ایران تجلیل شد.
  • در شب فرهنگی اردبیل (شهریور ۱۳۹۷) در جشنواره ملی چارسوق در برج میلاد از جمشید هاشم پور به عنوان هنرمند اردبیلی تقدیر بعمل آمد.

فیلم‌ شناسی

جوایز

  • برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد (هیوا)

دوره ۱۷ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۷۷

  • برنده لوح زرین بهترین بازیگر مرد (واکنش پنجم)

دوره ۱۷ منتخب نویسندگان و منتقدان (بهترین‌های سال) – سال ۱۳۸۱

  • بهترین بازیگر نقش مکمل مرد سال (واکنش پنجم)

دوره ۱۸ منتخب نویسندگان و منتقدان (بهترین‌های سال) – سال ۱۳۸۲

  • اهدای تندیس حافظ یک عمر فعالیت هنری
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم (دارکوب) در سال ۱۳۹۶

گرداوری و تنطیم خبر: کوروش جم

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن