دین و اندیشه

« جملات قصار امام خمینی (ره) و امام خامنه ای در مورد غدیر »

در آستانه دهه امامت و ولایت؛

  1. ولایتی که در حدیث غدیر است به معنای حکومت است .

  2. حضرت امیر (ع) است که غدیر را بوجود آورده است .

  3. حضرت امیر (ع) مساله غدیر را ایجاد کرده است .

  4. آن وجود شریف علی (ع) که منبع همه جهات بوده است ، موجب این شده است که غدیر پیش بیاید .

  5. من عید سعید غدیر را به همه مسلمین و بر ملت شریف ایران ، به شما آقایان تبریک عرض می‌کنم .

  6. غدیر عیدی است که در آن امامت امت ثبت شده است .

  7. روز عید غدیر روزی‌ است که پیغمبر اکرم(ص) تکلیف حکومت خود را معین فرمود و الگوی حکومت اسلامی را تا آخر تعیین فرمود .

  8. امروز که روز عید غدیر است ، ‌از بزرگترین اعیاد مذهبی است .

  9. این عید غدیر عیدی است که مال مستضعفان است ، معید محرومان است ،‌عید مظلومان جهان است

  10. غدیر در همۀ اعصار باید باشد .

  11. ولایت اصلش مسالۀ حکومت است .

  12. غدیر آمده تا به ما بفهماند که سیاست به همه مربوط است .

  13. غدیر آمده است تا به ما بفهماند که چگونه باید تبعیت کنیم .

  14. عید غدیر عید الله الاکبر است .

  15. در غدیر مسئله ، مسئله حکومت است ، مسئله ، مسئله سیاست است ، حکومت عِدلِ سیاست است و تمامِ معانی سیاست است .

  16. قضیه غدیر ، قضیه جعلِ حکومت است ، این است که قابل نصب است و اِلا مقامات معنوی نصب نیست یک چیزی نیست که با نصب آن مقام پیدا بشود .            ( امام خمینی  ره )

  17. غدیر چیزی نبود که گوهر نایاب امیرالمؤمنین را شکل دهد ، غدیر نتیجه فضایل ، مزایا و کمالات آن حضرت بود .                                    ( مقام معظم رهبری )

  18. در واقعه غدیر درس‌های بزرگی وجود دارد .

  19. روز غدیر امتداد خط همه رسالت‌های الهی و اوج این خط روشن و نورانی در طول تاریخ است .

  20. مسئله غدیر ،‌فقط مسئله شیعه نیست ، مسئله مسلمان ، بلکه مسئله همه انسان‌هاست .

  21. در ماجرای غدیر ، حقایق بسیاری نهفته است .

  22. عید غدیر عیدی است که متعلق به مستضعفان است .

  23. یکی از آفت‌های دینداری است که دین به زندگی شخصی محدود شود ، عرصه وسیع زندگی جمعی از انسان‌ها و جامعه را فراموش یا دربارۀ آن سکوت کند و از آن کناره بگیرد .

  24. آفت دیگر سیاست این است که انسان‌های کوته بین ، کودک‌منش ، ضعیف  ،‌ سیاست را در دست گیرند و زمام سیاست از دست‌های پرقدرت خارج شود و به دست انسان‌های بی‌کفایت بیافتد .

  25. اصل معنای ولایت ، ‌عبارت از نزدیک‌بودن دو چیز با یکدیگر است .

      ۲۶٫ نظام سیاسی جدا و منقطع  از مردم نیست ؛ نظام ولایت و نطام پیوستگی است ، این خاصیت نظام ولایت است .

  1. در روایات ما عید غدیر به « عید الله الاکبر » بزرگترین عید الهی تعبیر شده است .

  2. جا دارد که در طول سال‌های متمادی ـ بلکه قرن‌ها ـ برای واقعه غدیر عید گرفته شود .

  3. مضمون حقیقی غدیر، اهمیتش چنان است که آیه قرآن می‌فرماید:« فَاِن لم تفعل فما بلغت رسالته ».

  4. قصه غدیر ابعاد گوناگون دارد ، یکی همین مساله است که ادارة امور بشر ، یک امر الهی است و بشری نیست و با همۀ مسائل دیگر انسان ، تفاوت دارد .

  5. هدف از همه زحماتی که پیغمبر اکرم و بزرگان دین وانبیاء الهی ، متحمّل شده‌اند ، استقرار ولایت الهی بوده است .

  6. اگر ملت‌ها قطع نظر از مذاهب و ادیانی که بر آنها حاکم است ، بخواهند راه سعادت را پیدا کنند ،‌ باید به ولایت اسلامی برگردند .

  7. ولایت فقیه رشحه‌ای از رشحات ولایت در اسلام است و دموکراسی ‌های جاری عالم از آن بی‌نصیب هستند .

  8. خوشبختانه مردم این راه را (‌ولایت‌) شناخته‌اند‌، ‌‌این از برکات‌غدیر و اسلام و زندگی امیرالمؤمنین  و نیز حکومت کوتاه آن بزرگوار است .

  9. غدیر ، عید ولایت ،‌سیاست و دخالت مردم در حکومت است .

  10. امام راحل بزرگوار ما ، بزرگترین حق را از این ناحیه به گردن امت اسلامی دارد که آحاد مردم را به مسئولیت خودشان که دخالت در امر حکومت است ، متنبه و واقف کرد .

  11. هیچ‌کس نمی تواند خود را از موضوع حکومت کنار بکشد .

  12. بزرگترین مظهر دخالت مردم در امور حکومت ، غدیر است .

  13. خود غدیر این را به ما آموخت و لذاست که عید غدیر ، عید ولایت است ، عید سیاست است ، عید دخالت مردم در امر حکومت است .

  14. عید غدیر عید آحاد ملت و امت اسلامی است .

  15. عید غدیر مخصوص شیعیان است .

  16. جا دار و حق آنست که همه امت اسلامی ، این روز‌ ( عیدغدیر ) را برای خودشان عید بدانند .

  17. جوانی امیرالمؤمنین ، الگوست برای جوان‌های امت اسلام قضیه امامت و ولایت ، یک قضیه الهی است این جور نیست که پیغمبر‌اکرم با محاسبه شخصی خود ، امیرالمؤمنین  انتخاب نکرده باشد.

  18. در قضیه غدیر ، اقدام پیغمبر ،‌ یک اقدام الهی بود .

  19. غدیر ، نتیجه فضایل ، مزایا و کمالات امیرالمؤمنین علی بود .

  20. مضمون این نصب ‌الهی در‌باب ‌کیفیت اداره‌ کشور‌ و ‌گزینش انسان‌های صالح برای مسئولیت‌های بزرگ ‌است .

  21. عید غدیر ، عید بسیار بزرگ و خاطره عظیم  تاریخی است .

  22. روز عید غدیر امتداد خط همه رسالت‌های الهی این خط روشن و نورانی در طول تاریخ است .

  23.     مسئله غدیر مسئله همه مسلمانان ، بلکه همه انسان‌ها است .

  24.   آنهایی که بیاندیشند می دانند که این خط روشن ( غدیر ) خطی است که متعلق به همه انسان‌ها است .

  25.    دعوت از همه مسلمانان عالم این است که این حقایق را مورد تامل قرار بدهند .

  26.    مسئله غدیر یک حقیقت مسلم تاریخی است .

  27. ماجرای غدیر ،‌یک ماجرای حقیقی  ، واقعی و بیان معیار است .

  28. در ماجرای غدیر حقایق بسیاری نهفته است که اگر امت ، جامعه اسلامی به آن نکات برجسته توجه کند ، خط و راه زندگی مشخص خواهد شد .

  29. در باب غدیر انسان از ابعاد گوناگونی می‌تواند نظر بیندازد از او بهرة معنوی و فکری بگیرید .

  30. انبیاء نیامده‌اند که مردم را فقط نصیحت کنند ، بلکه آمده‌اند تا جامعه‌ای را بر اساس ارزش‌های الهی به وجود آورند .

  31. انبیاء آمده‌اند تا در واقعیت زندگی مردم تاثیر بگذارند .

  32. امامت یعنی همان اوج معنای مطلوب ادارة‌ جامعه در مقابل انواع و اقسام مدیریت‌های جامعه که از ضعف‌ها و شهوات و نخوت و افزون‌طلبی انسان‌ها سرچشمه می‌گیرد .

  33. اسلام برای اداره جامعه شیوه و نسخه امامت را به بشریت ارائه می‌کند .

  34. ما هر لحظه نیاز داریم که به آن نقطه الگو ( غدیر ) و خط و نشان و انگشت اشاره‌ای که در زندگی امیرالمؤمنین وجود دارد نگاه کنیم و از آن الگو بگیریم .

  35. ولایت ، یعنی حکومت الهی که هیچ اثری از خودپرستی ، سلطلنت و اقتدار خودخواهانه در آن وجود ندارد .

  36. وحدت به معنای این نیست. وحدت به معنای این است که با عقائد مختلف، شعب مختلف، مشترکات را بگیرند، موارد محل اختلاف را وسیله‌ی برادرکشی و جنگ و دشمنی قرار ندهند؛ مسئله‌ی وحدت این است.

  37. مسئله‌ی غدیر یک مسئله‌ی مسلّم تاریخی است .

  38. مشخص است که امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (علیه آلاف التّحیّة و السّلام) یک قله‌ی مرتفع است؛ هم برای حاکم اسلامی و حکومت اسلامی، هم برای هر فرد مسلمان.

  39. ماجرای غدیر یک ماجرای حقیقی، واقعی و بیان معیار است .

  40. جوانی آن بزرگوار، الگوست برای جوانهای امت اسلام؛ آنجور با صفا و صداقت و بصیرت، حقیقت را دیدن، شناختن، به دنبال آن دویدن، از آن با همه‌ی وجود دفاع کردن، میدانهای خطر را طی کردن، خطر را ندیده گرفتن و به هیچ انگاشتن، از راه صحیح یک سر سوزن منحرف نشدن، چشم به پیغمبر داشتن، «یحذو حذو الرّسول»؛ (۹) دنبال پیغمبر قدم به قدم حرکت کردن، در مقابل امر الهی و اوامر پیغمبر تسلیم محض بودن، در عین حال لحظه به لحظه بر دانش خود افزودن، عمل را با علم خود منطبق کردن در همه‌ی آنات زندگی. این، جوانی امیرالمؤمنین است.

  41. دوره‌ی میان‌سالی و سالخوردگی امیرالمؤمنین هم مشحون از امتحانهای دشوار، امتحانهای عجیب و غریب است و در همه‌ی اینها آن صبر عظیم، صبر جمیل؛ مصلحت اسلام را – آنجائی که مصلحت اسلام در خطر است – بر همه چیز ترجیح دادن، حتّی بر حق مسلّم خود. امیرالمؤمنین میتوانست آن وقتی که احساس میکرد حق او ضایع میشود، قیام کند؛ علی که از کسی نمیترسید. او کسی بود که اگر جلو هم میافتاد، مطمئناً کسانی دنبال او حرکت میکردند؛ اما «فأمسکت بیدی یدی حتّی رأیت راجعة النّاس قد رجعت عن الإسلام یدعون إلی محق دین محمّد (صلّی اللَّه علیه و آله)»(۱۰) میفرماید: دیدم انگیزه‌های مخالف با اصل دین، دارد در دلها زنده میشود، دشمنانی هستند، مخالفینی هستند، میخواهند از موقعیت استفاده کنند، لذا من آمدم وسط میدان، از اصل دین دفاع کردم؛ از حق خود گذشتم و عبور کردم. مصلحت اسلام را اینجور با همه‌ی وجود رعایت میکند.

  42. آن وقتی هم که نوبت حکومت و سیاست به حسَب تقدیر الهی به او میرسد، مردم مراجعه میکنند، اصرار میکنند، از آن حضرت میخواهند که زمام قدرت را در دست بگیرد، مقتدرانه وارد میدان میشود؛ «لایخاف فی اللَّه لومة لائم»؛ (۱۱) از هیچ چیز نمیترسد، هیچ ملامتی او را از راه بر نمیگرداند. یک الگوی کامل؛ این امیرالمؤمنین است؛ این آن انسان والائی است که شیعه برای او این ارج و مقام را قائل است. این را خوب است همه‌ی امت اسلامی توجه کنند.

  43. حادثه‌ی غدیر به نگاه مرحوم علامه‌ی امینی (رضوان اللَّه تعالی علیه) صاحب کتاب الغدیر و بعد در نگاه مرحوم شهید مطهری (رضوان اللَّه علیه) وسیله‌ی وحدت امت اسلامی است.

  44. گمان نکنند بعضی که حادثه‌ی غدیر مایه‌ی اختلاف است؛ نه.

  45. مسئله‌ی تشیع برآمده‌ی از یک اعتقاد صحیحِ سالمِ خالصِ نسبت به وحی الهی است .

  46. معنای تشیع – اعتقاد به ارزشهاست، اعتقاد به معیارهاست، ملاک قرار دادن معیارهائی است که قرآن آنها را ملاک قرار داده است .

  47. شیعه به برکت روح ولایت توانسته است کاری را بکند که همه‌ی مسلمانان آرزوی آن را داشته‌اند .

  48. همه‌ی مسلمانان خیرخواه و دلسوز و علاقه‌مند آرزو میکردند که یک روزی اسلام با همان تمامیت و حقانیت بر کرسی قدرت بنشیند. روشنفکران مسلمان در این یکی دو قرن اخیر در حسرت چنین روزی زندگی کردند و در حسرت او از دنیا رفتند. امروز این را شیعه به وجود آورده است؛ این حاکمیت اسلامی را، این عظمت اسلامی را، این عزت اسلامی را. این، به برکت روح ولایت است .

  49. دشمن میخواهد دوْر شیعه را، دوْر اهل ولایت را خالی کند. لذا امروز اتهامات علیه تشیع از همیشه بیشتر است.

  50. ما هم باید بفهمیم؛ ما شیعیان هم باید بفهمیم؛ بدانیم سیاست استکبار امروز، جدا کردن شیعه از غیر شیعه است، جدا کردن گروه‌های مسلمان از یکدیگر و به جان هم انداختن گروه‌های مسلمان است.

  51. همه این را بدانند: امروز شیعه است که در ایران اسلامی، این پرچم اقتدار اسلامی و عزت اسلامی را بلند کرده است و بر روی دست گرفته و استکبار احساس عجز میکند؛ این یک واقعیت است .

  52. این توطئه‌هائی که در این سی سال علیه نظام جمهوری اسلامی از سوی دشمنان گوناگون – البته در رأس آنها آمریکا و خبیث‌ترین آنها انگلیس – انجام دادند، به خاطر این است که اینها مرعوبند؛ از حرکت اسلامی، از بیداری اسلامی، از به خود آمدن دنیای اسلام میترسند.

  53. دشمنان میدانند که اگر دنیای اسلام به خود بیاید، توجه کند، احساس استقلال کند، احساس هویت کند، احساس عزت بکند، این منطقه‌ی حساس دنیا که در اختیار مسلمانان است – که حساس‌ترین مناطق دنیا، همین منطقه‌ی مسلمان‌نشین است – از تحت سیطره‌ی استکبار بیرون خواهد رفت؛ از این میترسند.

  54. دشمنان اسلام چون میترسند، توطئه میکنند؛ ابزارهای گوناگون را به کار میگیرند. امروز سردمداران سیاستهای استکباری – آمریکا و صهیونیستها و بقیه‌ی مستکبرین – همه‌ی توان خودشان را به کار گرفته‌اند، بلکه بتوانند ملت ایران را، نظام جمهوری اسلامی را منزوی کنند، بیاثر کنند؛ نتوانسته‌اند و به توفیق الهی، به فضل الهی، به حول و قوه‌ی الهی باز هم نخواهند توانست.

  55. امیرالمؤمنین الگوست؛ الگوی شما جوانهاست. علم امیرالمؤمنین، تقوای امیرالمؤمنین، پاکدامنی امیرالمؤمنین، الگوست. اینها را رها نکنید. جهاد در راه خدا را، تلاش در راه خدا را – که هر میدانی، جهاد متناسب خودش را دارد – رها نکنید و بدانید که فردای این کشور از امروز این کشور بمراتب ان‌شاءاللَّه بهتر خواهد بود. و این فردا متعلق به شماست. و روح امیرالمؤمنین (علیه آلاف التّحیّة و الثّناء) و دعای حضرت بقیةاللَّه (ارواحنا فداه)، ان‌شاءاللَّه پشتیبان شما خواهد بود.

  56. عید غدیر را فرموده‌اند: «عید اللَّه الاکبر»؛ از همه‌ی اعیاد موجود در تقویم اسلامی این عید بالاتر است؛ پرمغزتر است؛ تأثیر این عید از همه‌ی این اعیاد بیشتر است.

  57. تکلیف امت اسلامی در زمینه‌ی هدایت، در زمینه‌ی حکومت، در این حادثه‌ی غدیر معیّن شده است.

  58. مسئله‌ی غدیر، مسئله‌ی ایجاد یک شاخص است، یک معیار و میزان است. تا آخر دنیا مسلمانان میتوانند این شاخص را، این معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و تکلیف مسیر عمومىِ امت را معیّن کنند.

  59. اینی که پیغمبر اکرم حساسترین زمان را برای اعلام مسئله‌ی ولایت انتخاب کرد، این انتخابِ پیغمبر نبود، انتخابِ خدای متعال بود. از طرف پروردگار وحی رسید که: «بلّغ ما انزل الیک من ربّک .

  60. حوادث گوناگون این بیست و سه سال رسالت پیامبر (ص)، آنچنان این حقیقت غدیر را عریان کرد و آشکار کرد که جای تردیدی باقی نمیگذاشت .

  61. در غدیر معیار مشخص شد، شاخص معلوم شد؛ امت هر وقت بخواهند، هر وقت چشم خود را بر حقیقت باز کنند، شاخص را خواهند دید، معیار را مشاهده خواهند کرد، تردیدی باقی نخواهد ماند. اهمیت غدیر این است.

  62. قضیه‌ی امامت و ولایت آنچنانی که در تاریخ اسلام هم مشخص است، معلوم است، یک قضیه‌ی الهی است. این جور نیست که پیغمبر اکرم با محاسبه‌ی شخصی خود، امیرالمؤمنین را انتخاب کرده باشد؛ نه اقدام پیغمبر، یک اقدام الهی بود.

  63. مسئله‌ی خلافت پیغمبر بر اساس وحی الهی است؛ بر اساس اراده‌ی پروردگار است .

  64. عید غدیر متعلق به همه‌ی کسانی است که برای بهروزی انسان دل میسوزانند.

  65. ما شیعیان این حدیث متواتر – یعنی حدیث روز غدیر – را که همه‌ی محدثین بزرگ اسلام، از شیعه و سنی نقل کرده‌اند، مستند این عقیده‌ی متقن میدانیم.

  66. پیغمبر اکرم در یک روز گرم و در یک نقطه‌ی حساس، در مقابل چشم مردم، علی بن ‌ابی طالب (علیه الصّلاة و السّلام) را به عنوان امام مسلمین پس از خود و ولی امر امور اسلام معین کرد و به مردم معرفی کرد؛ «من کنت مولاه فهذا علىّ مولاه».(۱) این عطف به آیات متعددی است که ولایت پیغمبر از سوی خدای متعال تثبیت شده است .

  67. میفرماید: آن کسی که من ولی او هستم، این علی ولی اوست. هر معنائی که ولایت در مورد پیغمبر دارد، همان معنا در مورد امیرالمؤمنین با این نصب پیغمبر و معرفی پیغمبر محقق است. این یک دلیل محکم و مستندِ غیر قابل تردید است .

  68. علی بن ‌ابی طالب را آن روز همه‌ی مردم از نزدیک آزموده بودند؛ کسی نبود که نسبت به این نصب امیرالمؤمنین دچار تردید شود. روشن بود که این مرد فداکارِ مخلصِ دارای مرتبه‌ی عالی ایمان و تقوا، شایسته‌ی یک چنین حرکتی از سوی پیغمبر اکرم و در واقع از سوی خدای متعال است.

  69. نصب امیرالمؤمنین (ع) بعنوان جانشین پیامبر ، نصب نبوی نبود؛ نصب الهی بود؛ این شأن پروردگار بود که پیغمبر این را به مردم مؤمن ابلاغ کرد.

  70. آن روزی که پیغمبر اکرم او را  علی علیه السلام را – که در عین حال جوان بود – نصب میکرد، این جوان در چشم مسلمانان عظمتی داشت که این عظمت برای کسی قابل انکار نبود. هیچ کس هم این را انکار نکرده است؛ نه در آن زمان، و نه در زمانهای بعد.

  71. ماجرای غدیر فقط نصب یک جانشین برای پیغمبر نبود. غدیر دو جنبه دارد: یکی جنبه‌ی نصب جانشین است. جنبه‌ی دیگر قضیه، توجه دادن به مسئله‌ی امامت است؛ امامت با همان معنائی که همه‌ی مسلمین از این کلمه و از این عنوان میفهمیدند. امامت یعنی پیشوائی انسانها، پیشوائی جامعه در امر دین و دنیا؛

  72. مسئله‌ی امامت، یک مسئله‌ی مخصوص مسلمانها یا مخصوص شیعیان نیست. امامت یعنی یک فردی، یک گروهی بر یک جامعه‌ای حکمرانی میکنند و جهت حرکت آنها را در امر دنیا و در امر معنویت و آخرت مشخص میکنند. این یک مسئله‌ی همگانی است برای همه‌ی جوامع بشری.

  73. اسلام با تشکیل حکومت در مدینه و تشکیل جامعه‌ی مدنی نبوی نشان داد و ثابت کرد که اسلام فقط نصیحت کردن، موعظه کردن و دعوت کردن به زبان نیست. اسلام میخواهد حقایق احکام الهی در جامعه تحقق پیدا کند؛ این جز با ایجاد قدرت الهی امکان‌پذیر نیست. بعد هم پیغمبر اکرم در پایان عمر مبارکش، به دستور الهی، به الهام الهی، نفر بعد را خودش معین کرد.

  74. این خط شاخص (غدیر) در جامعه‌ی اسلامی و در تاریخ اسلامی باقی مانده و امروز شما در این گوشه‌ی از دنیای اسلام نتائج آن را می بینید و به فضل الهی ، به حول و قوه‌ی الهی، این الگو، این خط واضح ، در دنیای اسلام روزبه‌روز همه‌گیرتر خواهد شد ؛ این مضمون غدیر است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن